اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و اعدام ها از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است
سازمان زندانیان

اعدام یک زندانی به اتهام «مواد مخدر» در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد) اعدام یک زندانی به اتهام «مواد مخدر» در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد)

یکشنبه 14 می 2023

حکم حسین ریگی، زندانی بلوچ که با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد) به اجرا درآمد. بر اساس این گزارش، این زندانی که هویتش حسین ریگی، ۲۳ ساله احراز شده، با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود. حسین در سال ۹۹ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در مشهد بازداشت و از دادگاه انقلاب آن شهر به اعدام محکوم شده بود و امروز جسد وی تحویل خانواده اش شده است.

 پایان اعتصاب غذا و آزادی عاتکه رجبی از زندان وکیل‌آباد مشهد

یکشنبه 14 می 2023

عاتکه رجبی، با اتمام مراحل بازجویی از زندان وکیل‌آباد مشهد به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، عاتکه رجبی، فعال صنفی فرهنگیان، محبوس و بلاتکلیف در زندان وکیل‌آباد مشهد، پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام، با تودیع قرار وثیقه آزاد و به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 اعدام دو زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی سنندج

یکشنبه 14 می 2023

حکم اعدام دو زندانی به نام‌های سعید ارجمندی و کیومرث منبری که پیش‌تر به اتهام قتل عمد به «قصاص نفس» اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی ایلام به اجرا درآمد. روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های سعید ارجمندی اهل خرم‌آباد و ساکن سنندج و کیومرث منبری اهل کامیاران در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد.

 برگزاری جلسه بازپرسی خدیجه مهدی پور در دادسرای ایلام

پنج‌شنبه 18 می 2023

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهام‌های خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی سابق در دادگاه انقلاب ایلام برگزار شد. اتهام وی  اتهام “نشر اکاذیب” عنوان شده بود. وی اواسط اردیبهشت ماه امسال با دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب ایلام احضار شده بود.خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی سابق در مهرماه سال ۱۴۰۰ بازداشت و سپس توسط مرجع قضایی به تحمل بیست ماه حبس محکوم شد. وی نهایتا اواخر بهمن سال گذشته، به دنبال صدور بخشنامه “عفو” از زندان آزاد شد.

 پیام ولی، شهروند بهایی توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به تحمل ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد

پنج‌شنبه 18 می 2023

دادگاه تجدیدنظر استان البرز با صدور دادنامه‌ای پیام ولی، شهروند بهایی را به حبس تعزیری محکوم کرد.  این شهروندبهایی از بابت اتهام‌هایی همچون همکاری با دووَل متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج اعتقادات مذهبی بهائیت و اغوا و تحریک مردم به اغوا و کشتار در مجموع به تحمل ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. افشین ولی، برادر این شهروند بهایی، در سال ۱۳۶۹، در روستای حسن آباد از توابع نظرآباد به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی به قتل رسید و هیچگونه رسیدگی به پرونده قتل وی از سوی قوه قضائیه صورت نگرفت.

اعدام دستکم چهار زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی خرم آباد

پنج‌شنبه 18 می 2023

حکم چهار زندانی ازجمله یک تبعه افغانستان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان مرکزی خرم اباد به اجرا در امد. هویت سه تن از این چهار زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، علی خرمشاه امرایی و نجف سلیمان رشاد احراز شده است. فیروز یاری‌نژاد گراوند، به اتهام مواد مخدر اعدام شده است.

اعدام دستکم چهار زندانی از جمله دو شهروند بلوچ به اتهام «مواد مخدر» در زندان مرکزی کرمان

پنج‌شنبه 18 می 2023

حکم اعدام چهار زندانی از جمله دو زندانی بلوچ به نام‌های حسین پورشیخ، امید جان آبادی، نبی الله زابلی در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآمد.از تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا ۲۸ اردیبهشت دستکم ۳۳زندانی بلوچ از جمله دو زن در ۱۲ زندان کشور اعدام شده اند.

 اعدام دو زندانی به اتهام «قتل عمد» زندان مرکزی رشت (لاکان)

پنج‌شنبه 18 می 2023

حکم دو زندانی که در یک پرونده مشترک به اتهام «قتل عمد» درطی یک نزاع جمعی به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت (لاکان) به اجرا درآمد.

جمهوری اسلامی سه معترض زندانی پرونده «خانه اصفهان» را اعدام کرد

جمعه 19 می 2023

حکم اعدام سه زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به نام‌های  صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی در زندان مرکز اصفهان بامداد روز جمعه ۲۹ اردیبهشت  ۱۴۰۲ به اجرا درآمد. در این پرونده، هیچ شواهد و مدارکی در پرونده به جز اعترافات اجباری متهمان علیه خود و یکدیگر وجود ندارد. حتی تصویر محل حادثه نیز هیچ چیزی را نشان نمی‌دهد. متهمان صرفا افرادی هستند که در صحنه اعتراضات آن شب حضور داشته‌اند. هیچکدام نپذیرفتند که به سوی ماموران تیراندازی کرده‌اند. تنها مستند تیراندازی متهمان به سوی ماموران اعترافات اجباری آنها علیه یکدیگر است. حتی علیه خود نیز اعتراف اجباری نکردند که در تیراندازی نقش داشته‌اند.”

بازداشت هشت فعال مدنی و کارگری از سوی نیروهای امنیتی در سنندج

جمعه 19 می 2023

نیروهای امنیتی در شهر سنندج، هشت تن از فعالان مدنی و کارگری را به دلایل نامعلومی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، هاجر سعیدی، عبدالله خیرآبادی، کمال کریمی، شادمان عبدی، حبیب الله کریمی، خبات محمودی، سیروان محمودی و اقبال پیشکاری، شهروندان ساکن شهر سنندج، توسط ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت جملگی این افراد هنگامی صورت گرفت که آنها برای دیدار با خانواده هومن عبداللهی از جان باختگان اعتراضات سراسری به منزل آنها رفته بودند.

مهدی محمدی‌فرد، توسط دادگاه انقلاب ساری به دوبار اعدام محکوم شد

جمعه 19 می 2023

مهدی محمدی‌فرد، ۱۸ ساله، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به دوبار اعدام محکوم شده است. او از معترضین بازداشت شده در اعتراض‌های سراسری در نوشهر است که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.مهدی محمدی‎فرد در جریان اعتراض‌های سراسری در تاریخ هشتم مهر در نوشهر دستگیر شد. براساس حکم دادگاه انقلاب او به دلیل نقش داشتن در اعتراضات در روز سی شهریور در نوشهر، به اتهامات «افساد فی‌الارض» و «محاربه»، به دوبار اعدام محکوم شده است. او همچنین از بابت اتهام‌های دیگر مانند «تبلیغ علیه نظام» و «تحریک برای برهم زدن امنیت کشور»و «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» در مجموع به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. دادگاه، مهدی محمدی‌فرد را از لیدرها و عاملین اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریور در نوشهر دانسته است. در حکم صادره آمده است که  در این تجمع اعتراضی پنج نفر کشته شدند. روز سی شهریور یکی از خونبارترین روزهای اعتراضات سراسری بوده است و تعداد زیادی از شهروندان در این روز کشته شدند.از جمله کشته‌‎شدگان این روز «حنانه کیا» زن ۲۳ ساله‌ای بود که در جریان اعتراضات نوشهر کشته شد.

بازداشت پنج فعال مدنی آذربایجانی توسط نیروهای امنیتی در تبریز

جمعه 19 می 2023

داود شیری، حمزه ولیزاده، روح‌الله احمدی‌نژاد، جواد احمدزاده و علیرضا صبری پنج تن از فعالین «حرکت ملی آذربایجان» توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شدند. روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، پنج تن از فعالین «حرکت ملی آذربایجان» به نام‌های داود شیری، حمزه ولیزاده، روح‌الله احمدی‌نژاد، جواد احمدزاده و علیرضا صبری توسط نیروهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت شدند.ا ز دلایل دستگیری و مکان انتقال این فعالین مدنی اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد و گزارش نزدیکان حاکی از آن است که مامورین امنتی پس از بازداشت به تفتیش منازل این فعالین پرداخته و برخی از وسایل شخصی از جمله گوشی همراه، کامپیوتر، کتاب و دست نوشته های آنان را ضبط کرده است. داود شیری یکی از بازداشت شدگان، پرونده مفتوحه دیگری به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» دارد که روز ۲۹ فرودین امسال جلسه دادگاه این فعال مدنی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. برخی از نزدیکان بازداشت شدگان و فعالین «حرکت ملی آذربایجان» با توجه به سابقه برخورد نهادهای امنیتی طی سال‌های گذشته، احتمال می‌دهند بازداشت این افراد مرتبط با سالروز قیام یک خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان باشد

زخمی شدن یک کولبر در مناطق مرزی پیرانشهر

جمعه 19 می 2023

یک کولبر بە نام فاروق عزیزی، در پی تیراندازی نیروهای مسلح  در مناطق مرزی پیرانشهر به شدت زخمی شد. روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، یک کولبر بە نام فاروق عزیزی فرزند اسکندر اهل پیرانشهر در پی شلیک نظامیان در مناطق مرزی این شهر زخمی شد. نظامیان حکومتی در مکانی به نام “میرگه دریژ” بدون اخطار قبلی این کولبر را هدف قرار داده‌اند. این کولبر جهت مداوا پزشکی به مراکز درمانی شهر سوران در اقلیم کردستان عراق منتقل شده است. کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند. سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند. هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

بازداشت حسین امانی فعال آذربایجانی از سوی نیروهای امنیتی در تبریز

شنبه 20 می 2023

حسین امانی نادارلی (نظرلو)، فعال آذربایجانی توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هنوز از دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی در دست نیست. روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، حسین امانی نادارلی (نظرلو)، فعال ترک (آذربایجانی) توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت این شهروند در تبریز، اقدام به تفتیش منزل وی کرده و برخی از وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر، کتاب و دست نوشته های متعلق به او را ضبط کردند. از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است

بازداشت برهان سعیدی، فعال کارگری در سنندج

شنبه 20 می 2023

برهان سعیدی، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، برهان سعیدی، فعال کارگری در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. سعید برهانی فعال کارگری  پیش‌تر توسط مراجع قضایی احضار شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

زخمی شدن یک کولبر در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی هورامان

شنبه 20 می 2023

یک کولبر به نام حبیب محمدی در پی تعقیب و گریز  نیروهای هنگ مرزی با سقوط از ارتفاعات هورامان زخمی شد. روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک کولبر  به نام حبیب محمدی، اهل شهر مریوان در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی اورامان (هورامان) در پی سقوط از ارتفاع زخمی شد. این کولبر در حین تعقیب و گریز توسط نیروهای نظامی در مرز هورامان بر اثر سقوط از کوه و ارتفاع از ناحیه دست و پا زخمی شد. هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

منبع خبر : هرانا و کمپین زندانیان سیاسی و مدنی

قبلی «
بعدی »

Discover more from کارزار پشتیبانی از کارگران ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading